همه چیز درباره خشم

خشم نوعی احساس است و مدیریت خشم نیز تلاش برای کنترل این احساس است. پس به‌نظر نمی‌رسد که این کار بیهوده باشد.

همه چیز درباره خشم

خشم نوعی احساس است و مدیریت خشم نیز تلاش برای کنترل این احساس است. پس به‌نظر نمی‌رسد که این کار بیهوده باشد.

خشم پنهان چیست؟

سه شنبه, ۱۳ اسفند ۱۳۹۸، ۰۳:۱۵ ب.ظ

خشم پنهان،احساس بسیار سنگینی ست که لازم است آن را کنترل و مدیریت کرد.

خشم پنهان، ظاهری آراسته و مرتب داشته و تشخیصش سخت است. برعکس آن چه به چشم می آید، احساسات بسیار قدرتمندی در پس آن نهفته است که اگر مدیریت و درمان نشود بالاخره به شکل دیگر و گاه خطرناکی بروز می کند.

به چند مورد از خشم پنهان اشاره می کنیم:

بازی قدرت؛

این یکی از شایع ترین اشکال خشم پنهان است، رفتاری که شبیه به آموزش است در حالی که بیشتر برای تنبیه و توبیخ فرد انجام می گیرد. آن چه در این مدل از خشم دیده می شود تنها به دلیل اختلاف سلیقه های رفتاری صورت می گیرد و اینکه فرد به دلیل عدم تشابه رفتارهای طرف مقابلش، آن را کاملا اشتباه دانسته و حرکتی خصمانه نشان می دهد.

مثلا: فرض کنید دختری با آهستگی در حال شستن یک بشقاب است. مادرش بشقاب را از دست او گرفته با یک حرکت سریع می شوید. این حرکت او برای آموزش و یاد دادن شیوه ظرف شستن نیست، بلکه فقط می خواهد خود را قدرتمندتر نشان داده و بگوید که « تو بلد نیستی».

افسردگی؛

افسردگی خود به تنهایی می تواند دلیل بسیاری از اشکالات رفتاری و اختلالات روانی باشد. در پس افسردگی نوعی خشم پنهان نهفته است که با قدرت تمام فرد را از درون خرد می کند. یکی از نشانه های این خشم، انجام کارهای غیرضروری به جای وظایف اصلی است.

مثلاً: فردی که نتوانسته کار پیدا کند به جای آنکه به دنبال کار برود، بیشتر دنبال گردش و گشت و گذار است و انرژی منفی درونی اش سعی می کند تمام اندوخته های مالی اش را صفر کند.

نفرت؛

این یکی از پر انرژی ترین نمونه های خشم پنهان است که با سرعت و حرارت بسیار بالا فرد را به سمت نابودی می کشاند. فردی که از سوی طرف مقابلش خیانتی را می بیند و به جای فراموشی او دائماً به دنبال انتقام گرفتن از او می گردد. این فرد نه توانسته اشتباه فرد مقابلش را ببخشد و نه توانسته او را فراموش کند و این نیمه کاره رها شدن یک رابطه و حس انزجار و نفرت از مسیری که نه راه پیشی دارد و نه راه پس، انرژی بسیار بالایی از او می گیرد.

دانشمندان معتقد هستند که خشم پنهان باید درمان شود  وگرنه می تواند فرد را به اتفاقات هولناکی سوق دهد.

منبع:سایت آرامش ماندگار

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۸/۱۲/۱۳
پریسا قره تپه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی