همه چیز درباره خشم

خشم نوعی احساس است و مدیریت خشم نیز تلاش برای کنترل این احساس است. پس به‌نظر نمی‌رسد که این کار بیهوده باشد.

همه چیز درباره خشم

خشم نوعی احساس است و مدیریت خشم نیز تلاش برای کنترل این احساس است. پس به‌نظر نمی‌رسد که این کار بیهوده باشد.

خشم در نو جوانان و روش های آرام سازی

جمعه, ۲۳ اسفند ۱۳۹۸، ۰۸:۳۶ ب.ظ

سعید سواراتوبوس است و در حال رفتن به جلسه امتحان نهایی ازمسیر پر ترافیک شهر است.وازدیررسیدن به جلسه امتحان نگران است که درهمین حین، ماشین جلویی دچارمشکل فنی می شود و راه عبور اتوبوس را  می بندد.

زمان سپری می شود و چراغ راهنمایی از قرمز به سبز و برعکس تغییر.می کند و اتوبوس همچنان بی حرکت مانده است. سعید مرتب به ساعت خود نگاه می کند. کم کم تنش و دلشوره اش بیشتر می شود.درذهن خودنسبت به راننده ماشین جلویی شروع به اعتراض وپرخاشگری می کند. احساس هیجان شدید و گرما دارد. در همان حال یکی از مسافران اتوبوس در حین رد شدن.از کنار سعید، اتفاقی به وی تنه می زند. سعیدکه به شدت خشمگین است، از کوره در رفته، به سمت اوبرگشته و به جای صحبت آرام با او، با پرخاشگری به او اعتراض می کندو... .
خشم احساسی است که به صورت بدنی و هیجانی ابراز می شود. این احساس واکنش طبیعی فرد نسبتبه شرایطی است که او را دچار تهدید و یا ناکامی کرده است و در نوجوانان بیشتر در مواقعی همچون 
مورد تمسخر و تحقیر قرار گرفتن، منع شدن از کار مورد عالقه و ... بروز میکند. احساس خشم 
میتواند به صورت خفیف و ناخوشایند بروز کند و تا یک احساس شدید عصبانیت پیش برود. خشم اغلب با جلوه هایی از پرخاشگری مانند عصبانیت، خشونت، کینه ورزی، غضب، تنفر، توهین، تحقیر و ... همراه است. 
خشم به عنوان یک هیجان طبیعی دارای آثار مثبت و منفی است، از آثار مثبت خشم اینکه میتواند باعث احقاق حق در روابط بین فردی، گروهی و اجتماعی شود البته مشروط به اینکه آن را کنترل کنیم. اما خشم منفی به بروز مشکالت و ناراحتیهای جسمی همچون: سر درد، سکته های قلبی، ناراحتیهای گوارشی و...روانی همچون: فشار روانی، اضطراب، افسردگی، روی آوردن به مصرف مواد مخدر و...اجتماعی همچون: درماندگی، انزوا و تنهایی و... منجر گردد.برای مقابله با خشم لازم است فرد پس از ارزیابی های اولیه خود و تجزیه و تحلیل رویداد مشکل ساز، بتواند خواسته های منطقی و غیر منطقی خود از زندگی و انتظارات خود از دیگران را تشخیص دهد. در این صورت قادر خواهد بود خواسته ها و انتظارات غیر منطقی خود را بشناسد و به خواسته های واقع بینانه تبدیل کند تا کمتر در موقعیت های مشکل ساز قرار گیرد.اگرچهبهکارگیری روش های فوق میتواند فرد را در کنترل خشم کمک کند، ولی گاهی افراد درموقعیت خشم قرار میگیرند و در این شرایط نیازمند به کارگیری روش های خود آرام سازی به عنوان مهم ترین روش مقابله با خشم هستند، نمونه هایی از روشهای خود آرام سازی در هنگام خشمگین شدن به شرح زیر است:
1:وضعیت بدن خود را تغییر دهید، مثال بنشینید یا دراز بکشد.

2 .چندنفس عمیق و آرام بکشیدو قدری مکث کنید.
3 .قدری آب خنک بنوشید.
4 .افکار منفی مانند《او مرا مسخره می کندو...》را از ذهن تان بیرون کنید.
5 .موقعیت را در صورت امکان ترک کنید.
6.عضالت خود را از حالت انقباض خارج و سعی کنیدبدن خود را شل کنید.

منبع:کتاب سلامت و بهداشت دوازدهم انسانی

 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۸/۱۲/۲۳
پریسا قره تپه

نظرات  (۱)

عالی بود ممنون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی